پمپ‌های سری CR گراندفوس در دیگ‌های بخار

پمپ‌های سری CR گراندفوس در دیگ‌های بخار

    تولید بخار و آب گرم یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان است و به دلیل شرایط خاص دما و فشار، استفاده از پمپ‌هایی که بتواند در این شرایط به درستی عمل کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

پمپ‌ها:

بسته به نوع بویلر و محل استفاده در کاربرد، طیف گسترده‌ای از پمپ‌ها می‌تواند برای کاربردهای بویلر استفاده شود. رایج‌ترین کاربردهای بویلر شامل پمپ تغذیه بویلر، پمپ کندانس، گردش اکونومایزر و پمپ‌های شانت است.

پمپ شانت:

پمپ شانت معمولاً به جریان بالا و هد بسیار پایین نیاز دارد. به همین دلیل، پمپ شانت معمولاً با موتورهای چهار پل یا شش پل ساخته می‌شود تا هد را کاهش دهد. پمپ‌های شانت معمولاً از نوع پمپ‌های تک مرحله‌ای هستند.

پمپ آب تغذیه:

آب تغذیه، یعنی آب جبرانی تصفیه شده که با بازگشت کندانس مخلوط می‌شود، می‌تواند برای حذف اکسیژن تصفیه شود. این فرآیند می‌تواند از طریق یک گرم‌کن آب تغذیه، دی اریتور (deaerator) یا اکونومایزر انجام شود. اغلب برای کاهش بیشتر میزان اکسیژن، از مواد اکسیژن‌زدا نیز استفاده می‌شود. بازگشت زیاد آب کندانس (معمولاً بیش از 80%) ممکن است منجر به افزایش بیش از حد دمای آب تغذیه و ایجاد کاویتاسیون در پمپ تغذیه شود. 

    اگر آبی که نزدیک به نقطه جوش است وارد پمپ شود، ممکن است در ناحیه فشار پایین چون فشار کمتر از فشار بخار آب است در مرکز پروانه به بخار تبدیل شود. با افزایش مجدد فشار، این حباب‌ها فرو می‌ریزند و آب با سرعت بسیار بالا به داخل حفره‌های ایجاد شده جریان می‌یابد. این پدیده به عنوان “کاویتاسیون” شناخته می‌شود؛ کاویتاسیون پر سر و صدا است و می‌تواند به پمپ آسیب جدی برساند. برای جلوگیری از این مشکل، باید بیشترین هد مکش خالص (NPSH) را برای پمپ فراهم کنید تا فشار استاتیک تا حد امکان بالا باشد. این کار به‌طور قابل توجهی با قرار دادن مخزن تغذیه در بالاترین ارتفاع ممکن نسبت به بویلر و استفاده از لوله‌کشی با اندازه‌های مناسب و بزرگ در مسیر مکش به سمت پمپ تغذیه تسهیل شود همچنین بهتر است که با بهره‌گیری از طراحی خاص از پمپ‌هایی استفاده شود که نیاز به هد مکش خالص (NPSHr) کمتری داشته باشد.

    در تغذیه بویلر، پمپ‌ها اغلب در جریان پایین و همچنان تحت فشار کامل بویلر کار می‌کنند. در این شرایط، پمپ‌های گریز از مرکز به دلیل ناپایداری منحنی عملکرد در ناحیه جریان پایین، با برخی محدودیت‌های ذاتی مواجه می‌شوند. این مشکل زمانی بیشتر مشخص می‌شود که منحنی بار تخت باشد، مانند تغذیه بویلر، که این مسئله به یک چالش در تنظیم عملکرد تبدیل می‌شود.

پمپ سری CR با NPSHr پایین در واقع یک پمپ عمودی طبقاتی است که پروانه مرحله اول آن بزرگ‌تر می‌باشد. این پروانه بزرگ‌تر دارای دهانه‌ای بزرگ‌تر از پروانه استاندارد است و بنابراین توانایی بهتری در مواجهه با فشار ورودی ضعیف و آب داغ دارد.

جدول 1: پمپ‌های مناسب برای هر فرآیند

فرآیندتجهیز مناسبمحصولات گراندفوستوضیحات
تغذیه بویلرپمپ عمودی طبقاتی با NPSHr پایینپمپ‌های CRپمپ‌های CR32 و CR45 برای تغذیه بویلر باعث صرفه‌جویی تا 40٪ در انرژی می‌شود.
سیرکوله آب کندانسپمپ گریز از مرکزپمپ‌های سری CR، NB

شرکت آبتین مفتخر است که تأمین‌کننده‌ی پمپ‌ها برای سیستم‌های تولید بخار و آب‌گرم در این صنایع می‌باشد. پمپ‌های آبتین (Grundfos)، کارآمد و دارای طیف گسترده‌ای از عملکرد هستند. به عنوان یک مشاور با تجربه در پیاده‌سازی سیستم‌های بویلر، ما با همکاری نزدیک، بهترین راه‌حل را برای سیستم شما پیدا می‌کنیم.